Regionalne lotnisko podsumowało rok pandemii

Port Lotniczy Bydgoszcz SA zakończył wyjątkowo trudny dla branży rok. Z powodu pandemii znacznie mniejsza liczba Podróżnych. Jednak pomimo tego pojawiły się nowe kierunki i inwestycje, realizowane mimo trudności. Pierwszy kwartał nowego roku nadal zapowiada się bardzo dynamicznie.

Przez ostatnie lata Port Lotniczy Bydgoszcz utrzymywał stabilne i sukcesywne wzrosty wyników, z realnym planem odprawienia niemal pół miliona podróżnych w roku 2020, co potwierdzały dobre wyniki stycznia i lutego. Niestety rządowe rozporządzenie wstrzymujące ruch lotniczy nad Polską na ponad 100 dni, jak i kolejne miesiące z mocnymi restrykcjami w podróżach, uderzyły w statystyki i zniwelowały plany portu. W całym 2020 roku lotnisko obsłużyło 127 959 Pasażerów, czyli 69,9% mniej, niż w roku 2019. W grudniu ubiegłego roku z bydgoskiego portu skorzystało 2841 Podróżnych. W roku 2020 zrealizowane zostały 6920 operacje lotnicze, czyli 37,8% mniej, niż w 2019. W grudniu ubiegłego roku odbyło się 126 lądowań i startów.

– To był wyjątkowo trudny rok dla portów lotniczych, przewoźników, całej branży lotniczej, turystycznej i hotelarskiej. – mówi Tomasz Moraczewski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz SA – Ubiegły rok był nieprzewidywalny i dynamiczny na niespotykaną dotąd skalę. W obliczu obostrzeń w podróżowaniu i niepewnej sytuacji, przewoźnicy zmuszeni byli zawieszać rejsy. Pomimo tego, nasze lotnisko cały czas utrzymywało gotowość operacyjną, obsługując statki wojskowe, medyczne, cargo, rejsy specjalne, loty szkoleniowe, czy samoloty serwisowane przez WZL-2, PWL. Staraliśmy się reagować elastycznie na zmieniającą się sytuację, wdrażać rozwiązania dywersyfikujące przychody i minimalizujące koszty Spółki. Dzięki temu oraz ogromnemu zaangażowaniu i zrozumieniu całego zespołu pracowników Spółki, mimo trudności, udało się nam zrealizować istotne przedsięwzięcia. Od stycznia 2020 lotniskowe służby informacji powietrznej AFIS rozpoczęły pracę w ramach wyznaczenia Ministerstwa Infrastruktury, dzięki czemu zwiększyliśmy elastyczność pracy portu i zoptymalizowaliśmy koszty. W okresie letnim zakończyliśmy gruntowną modernizację parkingu, zmieniając całkowicie system obsługi płatności, umożliwiając dokonywanie rezerwacji online. Powitaliśmy też nowe kierunki na płycie naszego lotniska.

W roku 2020, mimo ograniczeń w ruchu, z regionalnego portu uruchomiono nowe połączenia. Już styczniu mogliśmy skorzystać z rejsów czarterowych do Tel Aviwu. W okresie letnim PLL LOT realizował z bydgoskiego lotniska rejsy do Zadaru i Zakynthos, cieszące się dużym zainteresowaniem Podróżnych. W sierpniu wystartowały sezonowe loty Ryanair do Edynburga w Szkocji, kierunku wyczekiwanego przez Pasażerów bydgoskiego lotniska. W maju w Porcie Lotniczym Bydgoszcz miały miejsce lądowania jednego z największych na świecie samolotów transportowych Ił-76, z dostawą artykułów sanitarnych z Chin.

– Trudno dziś przewidzieć, jaki będzie rok 2021, ze względu na wciąż zmieniające się okoliczności. – mówi Tomasz Moraczewski.- Podejmowanie długofalowych, strategicznych decyzji w obliczu tylu niewiadomych stanowi ogromne ryzyko, dlatego staramy się działać elastycznie. Jesteśmy przygotowani do powrotu Pasażerów, wdrożone są wysokie standardy sanitarne i bezpieczeństwa. Zarówno przewoźnicy rejsowi, jak i touroperatorzy, są zainteresowani kontynuowaniem swej oferty lotów z Bydgoszczy. Wszystko zależy jednak od tego, jak szybko zapanujemy nad pandemią. Pracujemy również nad nowymi strategicznymi celami lotniska, które będą dywersyfikowały nasze przychody, a także rozwijały nasz region.

Powiązane posty

Bądź zawsze na bieżąco z naszymi aktualnościami

Marzec na bydgoskim lotnisku

W marcu z Portu Lotniczego Bydgoszcz SA obsłużone zostały 296 operacje lotnicze. Lotnisko odprawiło 638 Podróżnych. Pasażerowie przylecieli do Bydgoszczy...

Więcej…

Wesołych Świąt Wielkanocnych

Wznowienie lotów do Warszawy

Polskie Linie Lotnicze LOT od poniedziałku 29 marca wznawiają rejsy na trasie Bydgoszcz-Warszawa. Loty odbywać się będą 3 razy w...