Nowa radiolatarnia w BZG

W Porcie Lotniczym Bydgoszcz właśnie rozpoczęły pracę operacyjną nowe urządzenia nawigacyjne, kupione i zainstalowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Dzięki nowej radiolatarni w większym stopniu wykorzystany będzie pomocniczy kierunek podejścia do lądowania na bydgoskim lotnisku.

Nowa radiolatarnia służyć będzie przede wszystkim, jako pomoc nawigacyjna w przypadku lądowania na pomocniczym kierunku RWY08. Na głównym kierunku RWY26, podstawową pomocą nawigacyjną pozostaje precyzyjny system ILS (Instrument Landing System).

W związku ze zmieniającą się strukturą wiatrów, lepsze oprzyrządowanie pomocniczego kierunku podejścia do lądowania ma duże znaczenie. Pomocniczy kierunek RWY 08, jest coraz częściej wykorzystywany.

Nowa radiolatarnia D-VOR zainstalowana w komplecie z dalmierzem DME to system radiowy, który dzięki specjalnym odbiornikom w samolocie – umożliwia pilotowi odczytanie namiaru prowadzącego do radiolatarni oraz podaje mu odległość od niej.

Radiolatarnia jest operacyjnie wykorzystana przez pilotów od 17 października 2013 roku.

Operacyjne wdrożenie nowej radiolatarni, poprzedzone zostało zmianami w architekturze bydgoskiej przestrzeni powietrznej. Ograniczono przestrzeń strefy kontrolowanej lotniska (CTR), oraz ustanowiono w Bydgoszczy rejon kontrolowany lotniska (TMA). Ograniczenie przestrzeni strefy kontrolowanej lotniska (CTR), zwiększyło dostępność Portu Lotniczego im. Ignacego Jana Paderewskiego dla małego lotnictwa ogólnego.

Inwestycja, jako część projektu PAŻP: „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym” została dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, Priorytet VI Drogowa i lotnicza sieć TEN-T, Działanie 6.3 Rozwój sieci lotniczej TEN-T. Wkład unijny – kwota dofinansowania projektu PAŻP to 285 518 189,03 PLN.

[tekst na podstawie informacji prasowej PAŻP]

 

Uruchomienie nowej radiolatarni zostało poprzedzone pomiarami wykonywanymi przez samolot  L-410, potocznie zwany „Papugą”. Samolot ten wyposażony jest w aparaturę służącą do kontroli z powietrza pracy urządzeń nawigacyjnych, a także sprawdzania systemów łączności i dozorowania oraz oblotu procedur lotu. 

 

Zmiany w rejonie lotniska EPBY
-Wprowadzenie TMA Bydgoszcz
-Modyfikacja granic CTR Bydgoszcz
-Korekta granic strefy TSA08
-Korekta granic strefy TRA60
-Wprowadzenie strefy TRA35
-Korekta przebiegu dróg lotniczych Z95 i Z96
-Korekta granic segmentu D TMA Poznań North
-Wprowadzenie ATZ Watorowo

Słownik:

CTR – strefy kontrolowane lotnisk – umożliwiające manewr podejścia do lądowania, startu i nabrania wysokości.

TMA – rejony kontrolowane lotnisk lub węzłów lotnisk.

Powiązane posty

Bądź zawsze na bieżąco z naszymi aktualnościami

Styczeń na bydgoskim lotnisku

Obowiązkowe kwarantanny wpływają na zmniejszenie ruchu. W biurach podróży dostępne są oferty lotów wakacyjnych z Bydgoszczy. Port Lotniczy Bydgoszcz podsumował...

Więcej…

Regionalne lotnisko podsumowało rok pandemii

Port Lotniczy Bydgoszcz SA zakończył wyjątkowo trudny dla branży rok. Z powodu pandemii znacznie mniejsza liczba Podróżnych. Jednak pomimo tego...

Więcej…

Zakaz lotów z Wielkiej Brytanii przedłużony

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 2021 roku w sprawie zakazów w ruchu lotniczym (Poz. 25), przedłuża do dnia...

Więcej…
Zobacz wszystkie

Poznaj
nasze lotnisko

Historia